Gemiddeld rapportcijfer jaarverslag beursgenoteerde ondernemingen 3,1

  • 0

Gemiddeld rapportcijfer jaarverslag beursgenoteerde ondernemingen 3,1

Uit het jaarlijkse onderzoek van Hogeschool Leiden naar transparantie in jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen blijkt dat bedrijven veel vertellen, maar weinig zeggen. Het gemiddelde rapportcijfer van de 72 ondernemingen is ook dit jaar weer met een 3,1 zwaar onvoldoende.

Het beperkte vermogen van het bedrijfsleven om relevante ontwikkelingen in de omgeving te vertalen naar concrete bedrijfsdoelstellingen, is volgens Piet Hein Coebergh, samensteller van het onderzoek, de belangrijkste reden dat veel organisaties een dikke onvoldoende scoren. Vorig jaar was het gemiddelde rapportcijfer een 3,3.

Nieuwe beoordelingscriteria

Doel van het Jaarverslagenonderzoek is om inzicht te krijgen in de mate waarin (beursgenoteerde) ondernemingen in Nederland communiceren over hun strategie. In deze editie werden de jaarverslagen niet alleen meer beoordeeld op het communiceren van strategie. Ook communicatie over de thema’s duurzaamheid, innovatie & ondernemerschap, cultuur & diversiteit, klantbenadering, HRM, benchmarking en leiderschap & communicatie werd beoordeeld. De nieuwe beoordelingscriteria laten zien dat de meeste organisaties er inmiddels behoorlijk in slagen om hun bedrijfsstrategie te communiceren. Ook zijn ondernemingen steeds opener over hun duurzaamheidsbeleid. Het meest gesloten, dan wel onwetend, zijn bedrijven over hun omgeving.

Meest transparante onderneming

De onderneming die het meest transparant is in zijn jaarverslag is Randstad. De uitzendorganisatie komt met een rapportcijfer van 7,4 vanuit het niets in de top 10. Volgens de onderzoekers komt dit vooral door de gedetailleerde en brede kijk die de organisatie weergeeft op alle dimensies die dit onderzoek toetst.

Een andere opvallende stijger is ABN AMRO. De bank is sinds vorig jaar weer beursgenoteerd en komt nieuw binnen op de 2e plaats. Kruidenier Sligro klimt van de 26e naar de derde plaats. Accell stijgt zelfs 35 plaatsen, naar de tiende plek. De fietsenmaker scoort overigens wel een onvoldoende voor haar jaarverslag (5,2). De rest van de top 10 bevat grote ondernemingen die al jaren transparant communiceren: Akzo Nobel, DSM, KPN, ASML, Philips en PostNL.

Bron: www.accountancyvanmorgen.nl

Klik hier voor het verslag van Piet Hein Coebergh, Hogeschool Leiden: jaarverslagenonderzoek-2016-hogeschool-leiden